ROLA RODZINY W WYCHOWANIU DO CZASU WOLNEGO.
Od samego początku procesu wychowania dziecko powinno być poddawane wielostronnemu oddziaływaniu, w tym także przyuczane do spędzania wolnego czasu. Umiejętność zapewnienia dziecku racjonalnego wypoczynku z jednej strony, a warunków dla rozwoju zainteresowań z drugiej – to ważne i niełatwe zadanie rodziców. To właśnie oni najlepiej znają swoje dziecko, są z nim od pierwszych chwil życia i ponoszą odpowiedzialność za jego wychowanie. Wiadomo, że nie wychowują sami i nie mogliby tego dobrze zrobić bez przedszkola, szkoły oraz szeregu placówek i instytucji powołanych do współdziałania w tej dziedzinie. Ale w najważniejszym miejscu życia dziecka nadal znajduje się rodzina. To właśnie rodzina kieruje procesem poznania przez dziecko świata przyrody, kultury i sztuki. Wspomaga proces rozumienia choćby podstawowych zjawisk i faktów, uczy rozumienia norm i na ile to możliwe ich wartościowania. Styl, atmosfera życia w rodzinie decydują też o tym, jak dziecko, a później młody człowiek wykorzystuje zasób zdobywanych doświadczeń, jak kształtują się jego ideały i uczucia. Rodzina nie tylko przekazuje nowe wzory kulturowe, wpływa na wybór i akceptację wartości, ale również tworzy styl korzystania z czasu wolnego. Odpowiednie powiązanie aktywności społecznej z rozrywką może doprowadzić do rozwijania własnych uzdolnień i zainteresowań, do większej swobody wyboru odpowiedniego stylu życia. Aby jednak możliwości te były należycie wykorzystane - konieczne jest ukierunkowanie czasu wolnego dzieci. Dlatego też współczesna rodzina powinna umieć spełniać rolę animatora czasu wolnego – przez odpowiednią inspirację, prezentację różnych możliwości wykorzystania czasu wolnego. Czas spędzony z dzieckiem na spacerze, wycieczce czy rozmowie zacieśnia więzi rodzinne, niesie ze sobą wiele niezaprzeczalnych wartości. Zaciera różnice wiekowe, tworzy układ o charakterze partnerskim. Stwarza też możliwości budowy rodzicielskiego autorytetu, zaspokaja potrzebę przebywania ze sobą rodziców i dzieci.
Opieka nad dziećmi w czasie wolnym polega nie tylko na tym, aby dzieci się nie nudziły, wybierały podsuwane im atrakcyjne propozycje i spędzały czas w sposób zorganizowany, ale na tym, aby treść i forma czasu wolnego prowadziła do kształtowania się potrzebnych cech charakteru, postaw, do ogólnego rozwoju dziecka.
Rodzina spełnia w naszych warunkach życia społecznego i kulturalnego w stosunku do dziecka rolę katalizatora, niwelatora wstrząsów i trudności przystosowawczych. Powinna być przedstawicielem kultury środowiska, w którym żyje dziecko, powinna stanowić bazę, z której mogłoby ono wchodzić w świat bardziej bezosobowy poza domem. Rodzice poprzez właściwy sposób spędzania wolnego czasu, a więc różnorodne formy i treści, jakimi go wypełniają, a także czynną postawą i przekonanie o konieczności wartościowego spożytkowania tego czasu przygotowują dzieci do kulturalnego wykorzystania go w przyszłości.
Opracowały: B. Burczak
B. Kuszneruk
Literatura: