10 rzeczy, które możemy zrobić razem z dzieckiem, aby zaszczepić w nim na całe życie ekologiczne nawyki
♦ Segregowanie śmieci dziś fajna zabawa, a nawyk zostaje na całe życie.
♦ Oszczędzanie wody zakręcanie kranu w trakcie mycia zębów.
♦ Nazywanie gatunków roślin i zwierząt trudno dbać, troszczyć się i szanować coś, czego się nie zna.
♦ Kupowanie odpowiedzialnie wybieranie produktów lokalnych, certyfikowanych, z krajowej produkcji.
♦ Ograniczać używanie jednorazowej zastawy, słomek plastikowych.
♦ Tworzenie zabawek upcyklingowych domki z pustych opakowań, instrumenty z butelek...
♦ Branie udziału w piknikach ekologicznych dziecko widzi, że nie tylko ono jest jedynym dla którego ekologia jest ważna.
♦ Uprawianie roślin warzywa, owoce, kwiaty, zioła, w zależności od miejsca jakim dysponujemy.
♦ Nie kupujemy napojów w plastikowych butelkach, tylko zabieramy ze sobą na spacer, wycieczkę, pracy i szkoły wodę w bidonie.
♦ Świadomie spędzajmy więcej czasu na świeżym powietrzu.
Prawa i obowiązki Małego Ekologa
Mam prawo zwrócić uwagę innym, gdy:
* zaśmiecają środowisko
* zatruwają wodę i powietrze
* zrywają oraz niszczą rośliny pod ochroną
* dokuczają zwierzętom i ptakom
* palą ogniska w lesie i wypalają trawy
Mam obowiązek:
* troszczyć się o zieleń wokół mnie
* segregować śmieci
* opiekować się zwierzętami
* oszczędzać wodę i energię elektryczną
* zachowywać się cicho w parku i lesie
* pozostawiać porządek w miejscu, w którym przebywałem
Kryteria, jakimi kieruje się Fundacja przy polecaniu książek do głośnego czytania dzieciom, służą z jednej strony podnoszeniu ogólnego poziomu kultury i wiedzy, z drugiej zaś ochronie i wspieraniu zdrowia emocjonalnego dziecka.
Zanim zaczniemy dziecku czytać książkę dobrze jest zapoznać się z jej treścią i zadać sobie podstawowe pytanie - Czego dobrego dziecko nauczy się z tej książki?
Proponujemy, by do głośnego czytania dzieciom wybierać utwory:
- adresowane do dziecka (nie do dorosłych, ponad głową dziecka)
- sensowne, ciekawe dla dziecka - o czymś istotnym dla niego,
- napisane lub tłumaczone poprawną i ładną polszczyzną
- uczące racjonalnego myślenia
- uczące czegoś ważnego
- przynoszące wiedzę i/lub rozrywkę na wysokim poziomie
- rozwijające dobry smak i poczucie humoru dobrej próby
- niosące przesłanie szacunku wobec dziecka, ludzi, innych istot, zwierząt, przyrody, kraju, pozytywnych norm społecznych i sprawiedliwego prawa
- dostosowane do wieku i wrażliwości dziecka, nie wzbudzające lęków i niepokoju
- niosące pozytywny przekaz moralny, promujące wzorce właściwych postaw i zachowań
- rozwijające wrażliwość estetyczną
- kształtujące postawę optymizmu i wiary w siebie oraz pozytywne nastawienie do świata
- unikające przemocy nawet w zabawie
- unikające stereotypów związanych z płcią - np. że dziewczęta nie umieją myśleć racjonalnie, a ich głównym zadaniem jest podobać się i zaspokajać potrzeby innych, że chłopcy mają być twardzi i niewrażliwi, ich niekulturalne lub nieodpowiedzialne zachowania toleruje się "bo są chłopcami" itp.
- unikające stereotypów kulturowych, rasowych, narodowych etc., nawet jeśli podane są w niewinnej lub humorystycznej formie: że dzieci można bić, że przemoc jest akceptowanym sposobem rozwiązywania problemów, że wyśmiewanie innych świadczy o poczuciu humoru, nieuczciwość jest dozwolona lub akceptowana (np. ściąganie), że cwaniactwo lub łamanie norm jest dowodem zaradności, że ludzie danej rasy/narodowości są źli, głupi, nieuczciwi itp.
Staramy się zwracać uwagę rodziców i wychowawców na przenoszone z pokolenia na pokolenie stereotypy i niedobre wzorce zachowań, które znajdują swe odbicie i wzmocnienie w literaturze. Nie proponujemy odrzucenia wartościowych skądinąd książek, które zawierają pewne stereotypy, ale zachęcamy do krytycznego ich czytania i dyskutowania z dzieckiem na temat skutków fałszywych postaw i przekonań, które istniały w przeszłości lub nadal istnieją.
"Złota Lista" książek polecanych przez Fundację ABC XXI
Wiek 0-4 lata:
-Marta Bogdanowicz (opracowanie) -Rymowanki-przytulanki,
-Paulette Bourgeois, Brenda Clark - seria o Franklinie,
-Jan Brzechwa - Wiersze i bajki,
-Astrid Lindgren - Lotta z ulicy Awanturników; Ja też chcę mieć rodzeństwo,
-Hanna Łochocka - O wróbelku Elemelku,
-Sam McBratney - Nawet nie wiesz, jak bardzo Cię kocham,
-Nele Most, Annet Rudolph - Wszystko moje; Co wolno, a czego nie wolno,
-Beata Ostrowicka - Lulaki, Pan Czekoladka i przedszkole,
-Julian Tuwim - Wiersze dla dzieci
Wiek 4-6 lat:
-Hans Christian Andersen - Brzydkie Kaczątko,
-Florence and Richard Atwater - Pingwiny Pana Poppera,
-Wanda Chotomska - Wiersze, Pięciopsiaczki,
-Carlo Collodi - Pinokio,
-Dimiter Inkiow - Ja i moja siostra Klara,
-Astrid Lindgren - seria o Pipi Pończoszance, Emil ze Smolandii,
-Hugh Lofting - seria o Doktorze Dolittle,
-Kornel Makuszyński - Przygody Koziołka Matołka,
-Małgorzata Musierowicz - Znajomi z zerówki,
-Alan A. Milne - Kubuś Puchatek, Chatka Puchatka,
-Zofia Rogoszówna - Dzieci Pana Majstra,
-Krystyna Siesicka - Idzie Jaś,
-Małgorzata Strzałkowska - Leśne głupki; Wierszyki łamiące języki,
-Danuta Wawiłow - Wiersze
Wiek 6 - 8 lat:
-Marcin Brykczyński - Ni pies, ni wydra,
-Jan Brzechwa - Pchła Szachrajka; Szelmostwa Lisa Witalisa, Akademia Pana Kleksa,
-Frances Hodgson Burnett - Mała księżniczka,
-Tove Jansson - seria o Muminkach,
-Astrid Lingren - Dzieci z Bullerbyn; Mio, mój Mio,
-Mira Lobbe - Babcia na jabłoni,
-Anna Onichimowska - Najwyższa góra świata,
-Stanisław Pagaczewski - Porwanie Baltazara Gąbki,
-Dr. Seuss - Słoń, który wysiedział jajo,
-Anna Sójka - Czytam od A do Z
-M. Strzałkowska - Rady nie od parady
-Jan Whybrow - Księga straszliwej niegrzeczności, Małego Wilczka księga wilkoczynów,
-Piotr Wojciechowski - Z kufra pana Pompuła,
-Wojciech Żukrowski - Porwanie w Tiutiurlistanie,
Wiek 8-10 lat:
-Heather Amery - Mity greckie dla najmłodszych,
-Edmund de Amicis - Serce,
-Marta Berowska - Polskie legendy i podania,
-Frances Hodgson Burnett - Tajemniczy ogród,
-J. Canfield, M. i P. Hansen, I. Dunlap - Balsam dla duszy dziecka,
-Rudyard Kipling - Księga dżungli,
-Eric Knight - Lassie, wróć!,
-Bolesław Leśmian - Klechdy sezamowe, Przygody Sindbada Żeglarza,
-Astrid Lindgren - Bracia Lwie Serce; Rasmus i włóczęga,
-Clive Staples Lewis - Opowieści z Narni,
-Kornel Makuszyński - Szatan z siódmej klasy,
-Lucy M. Montgomery - Ania z Zielonego Wzgórza,
-Antoine de Saint- Exupery -Mały książę,
Sempe, Goscinny - seria o Mikołajku,
Mark Twain - Przygody Tomka Sawyera, Królewicz i żebrak,
METODY AKTYWIZUJĄCE W PRACY DYDAKTYCZNO- WYCHOWAWCZEJ W PRZEDSZKOLU
Wiek przedszkolny jest bardzo ważnym okresem w życiu każdego dziecka. Jest to czas konstruowania własnego „Ja”, czas tworzenia kontaktów z innymi ludźmi, czas budzenia się uczuć do innych ludzi. Dzieci w tym wieku stosunkowo łatwo poddają się działaniom wspomagającym ich rozwój. Każde dziecko rodzi się wszechstronnie uzdolnione, z pełną możliwością rozwoju we wszystkich kierunkach, potencjalna inteligencją, zadatkami na rozwijanie twórczości oraz dużym talentem społecznym. Trzeba zatem stworzyć mu możliwość maksymalnego rozwoju. To my dorośli, rodzice, nauczyciele powinniśmy odgrywać znaczącą rolę w zapewnieniu im pełnej samorealizacji. Pomagając dziecku w drodze do wspaniałej przyszłości wzbogacamy nie tylko świat dziecka, ale także swój własny. Współczesna edukacja przedszkolna kładzie nacisk na nowy styl pracy z dzieckiem. Nauczyciel traktuje dziecko jako partnera, pomaga mu w indywidualnym rozwoju. Wskazuje, w jakim kierunku rozwój ten może i powinien zmierzać. W tym celu działania edukacyjne nauczyciela powinny być skierowane na stosowanie różnorodnych metod pracy dydaktyczno – wychowawczej. Skierowane na dziecko, jego wychowanie, oraz prawidłowy i wszechstronny rozwój. Wychodzą naprzeciw ogólnym potrzebom życia społecznego i gospodarczego oraz związanej z tym sytuacji rodziny. Stosowane w przedszkolu metody prowadzenia zajęć odnoszą się do sposobów pracy nauczyciela z dziećmi i służą realizacji wyznaczonych celów zajęć.
Można wyodrębnić trzy grupy metod: oglądowe, słowne i praktycznego działania. Przenikają się one wzajemnie i rzadko występują w swojej czystej postaci. Jednak niektóre z nich są dominujące w konkretnych rodzajach zajęć.
Metoda oglądowa – oparta na pokazie i obserwacji pojawia się podczas spacerów, wycieczek, czy oglądania różnego rodzaju ilustracji.
Metoda słowna – wykorzystywana jest w czasie słuchania różnego rodzaju utworów literackich: wierszy, opowiadań, bajek itp.
Obok metod działań odnoszących się do organizacji pracy nauczyciela można wyodrębnić metody odnoszące się do działań dziecka związanych z procesem uczenia się. Przedstawiają one możliwości wielostronnego uczenia polegające na:
Wielostronne uczenie się przeciwstawia się jednostronnemu uczeniu się, czyli nauczaniu opartemu głownie na przyswajaniu gotowej wiedzy podanej przez nauczyciela. Takiemu wielostronnemu uczeniu się odpowiadają metody nauczania, takie jak:
- metody podające : opowiadanie, pogadanka, historyjka obrazkowa, wiersze, piosenki
- metody problemowe: gry dydaktyczne , inscenizacja
- metody aktywizujące (przeżywanie): drama, wystawa, pokaz, „burza mózgów”
- metody praktyczne ( działanie) : ćwiczenia
Dobór metod zależy od indywidualnych możliwości dzieci oraz od tego, jakie umiejętności zaplanowaliśmy kształcić w danej chwili. Zatem najlepszymi metodami są te, które aktywizują i motywują dziecko oraz umożliwiają praktyczne zastosowanie zdobytej wiedzy. Zarówno wszystkie metody jak i techniki służą wspomaganiu wszechstronnego rozwoju dziecka rozbudzając jego aktywność twórczą, zapewniając pozytywną motywację do podejmowania zadań, a tym samym rozwijając wiarę we własne siły i możliwości. Aktywność dzieci w edukacji przedszkolnej jest w centrum zainteresowania nauczycieli, którzy dążą do stworzenia takich sytuacji edukacyjnych by ich wychowankowie odgrywali czynną rolę w realizacji określonych zadań. Służą ku temu metody aktywizujące.
Jest to, najprostsza metoda aktywizująca. Pozwala na zgromadzenie w krótkim czasie dużej ilości pomysłów na rozwiązanie jakiegoś problemu. Plusem tego sposobu jest możliwość modyfikowania cudzych pomysłów lub na zasadzie skojarzenia podawanie innych. W czasie burzy mózgów pracuje się indywidualnie, ale na rzecz całego zespołu, którego zadaniem jest zgromadzenie jak największej liczby pomysłów czy faktów do danego problemu. Burzę mózgów stosuje się jako:
Zastosowanie podczas pracy z dziećmi burzy mózgów pozwala na:
To metoda wizualnego przedstawiania problemu z wykorzystaniem schematów, zwrotów, rysunków, symboli. Celem stosowania tej metody jest usystematyzowanie zdobytej wiedzy lub wizualizacja posiadanych wiadomości. W trakcie pracy ta metodą dzieci doskonalą umiejętności techniczne takie jak: czytanie, pisanie, rysowanie, umiejętności umysłowe min: planowanie, klasyfikowanie. Muszą również współdziałać ze sobą, przekonywać o swoich racjach, ale także rezygnować ze swoich pomysłów na rzecz dochodzenia do porozumienia.
Efekty pracy z mapa pojęciową:
Jedną z kluczowych umiejętności w jakie przedszkole wyposażyć ma dziecko, to twórcze myślenie. Taką możliwość daje metoda projektów. Polega ona na wykonaniu przez dzieci zadań poprzez samodzielne poszukiwania pod opieką nauczyciela. Dzieci w trakcie pracy nad projektem uczą się:
Drama polega na wczuwaniu się w role, na improwizacji, która angażuje ruch, gest, mowę, myśli, uczucia. Drama uczy rozumienia siebie i innych na poziomie emocji i uczuć. Głównym sposobem pracy w dramie jest bycie w roli. Polega ona na tym, że dziecko jest sobą w nowej roli, nieznanej sytuacji. Drama jest:
Gry i zabawy są znanym elementem zajęć w przedszkolu. Oprócz dobrej zabawy niosą ze sobą treści dydaktyczne i wychowawcze. Uczą ścisłego przestrzegania reguł. Gry planszowe wpływają na:
Obok głównych metod aktywizujących stosowanych w pracy z dzieckiem nauczyciele stosują także inne metody i techniki aktywizujące wszechstronny rozwój dzieci.
Weronika Sherborne wypracowała system ćwiczeń ruchowych pod nazwą Ruch Rozwijający. Jest to program nastawiony na rozwijanie przez odpowiednie ćwiczenia i zabawy ruchowe takich cech jak: poczucie własnej wartości i pewności siebie, poczucie bezpieczeństwa, odpowiedzialność , wrażliwość, umiejętność nawiązywania kontaktów z drugą osobą. Ruch Rozwijający zgodnie z rolą jaką przypisuje autorka, wyraża główną ideę metody: posługiwanie się ruchem jako narzędziem wspomagania rozwoju psychoruchowego dziecka. System ćwiczeń wywodzi się z naturalnych potrzeb dziecka zaspokajanych w kontakcie z drugą osobą. Podstawowe założenia tej metody to rozwijanie przez ruch:
Udział w ćwiczeniach ma na celu stworzenie dziecku okazji do poznania własnego ciała, usprawniania motoryki, poczucia swojej siły, sprawności i możliwości ruchowych.
Twórca tej metody wyszedł z założenia, iż ćwiczenia gimnastyczne należy rozwijać w ścisłej korelacji z kulturą rytmiczno – muzyczną, oraz kulturą słowa. Jego zdaniem muzyka rodzi się z mowy, ruchu i gestu. Oznacza to w praktyce, że wykorzystane i przetworzone na język muzyczny powinno być to, co dziecku najbliższe: słowo, gest, ruch, otoczenie. Zaspokojenie potrzeby ruchu w formie dobranej przez samo dziecko, daje okazję do rozładowania napięć emocjonalnych, do ich odreagowania.
Metoda ta, nazywana jest także metodą improwizacji ruchowej. Ważną rolę odgrywa tu inwencja twórcza ćwiczącego, jego pomysłowość , fantazja oraz doświadczenia ruchowe. Operuje się tu zadaniami ruchowymi otwartymi i zamkniętymi, opowieścią ruchową, pantomimą, mimiką, groteską, ćwiczeniami muzyczno – ruchowymi przy użyciu instrumentów perkusyjnych, zabawami rytmiczno – tanecznymi, które komponują się następnie w małe układy.
Metoda Batii Strauss pozwala na przybliżenie dzieciom muzyki klasycznej. Dzieci aktywnie słuchają tzn. słuchając wykonują proste ruchy rytmiczne siedząc lub proste ruchy taneczne proponowane przez nauczyciela. W przypadku dzieci młodszych są to proste ruchy ilustracyjne, krótkie opowiadania związane z każdym utworem muzycznym. Poprzez „aktywne słuchanie” dzieci nieświadomie poznają strukturę utworu muzycznego. Kontakt z muzyką jest dla dziecka źródłem twórczych poczynań, różnorodnych poszukiwań, stymuluje dziecko do samo wyrażania się np. w tańcu, śpiewie. Poprzez kontakt z muzyką rozwijają się u dziecka dodatnie cechy charakteru, zdolności poznawcze, a cała osobowość kształtowana jest harmonijnie i wszechstronnie.
Metoda ta, pozwala na uzyskanie znacznego przyrostu dziecięcych kompetencji. Dzieci są o wiele lepiej przygotowane do szkoły. Rozumują operacyjnie lepiej od rówieśników i chętnie rozwiązują trudne intelektualnie zadania. Potrafią się przez dłuższy czas koncentrować na zadaniach wymagających wysiłku intelektualnego. Interesują się wszystkim, co wiąże się z liczeniem. Potrafią liczyć do trzydziestu i dalej. Sprawnie dodają i odejmują w „pamięci”. Układają i rozwiązują zadania z treścią i są tym żywo zainteresowane. Doskonale orientują się w przestrzeni. Powyższe rezultaty udaje się osiągnąć w trakcie interesujących dzieci zajęć, pełnych zabawy i radosnych przeżyć.
Odimienna metoda nauki czytania jest programem edukacyjnym mającym na celu wczesne kształcenie umiejętności czytania z pełnym rozumieniem tekstu od samego początku. Zaczynamy od imienia dziecka, które zamierzamy wprowadzić w świat pisma. Ta metoda jest propozycją alternatywną w stosunku do najpowszechniejszej w Polsce stosowanej metody analityczno – syntetycznej. Podstawowym celem programu jest wykształcenie kompetencji czytelniczych w wieku przedszkolnym, przez stworzenie dziecku warunków do samodzielnej obserwacji, dostrzegania różnic i podobieństw między różnymi elementami pisma i w efekcie do czytania tekstu ze zrozumieniem. Program zawiera taki łańcuch zajęć i gier dzięki , którym dziecko w drodze samodzielnego rozumowania odkrywa i opanowuje technikę czytania. Wszystkie ogniwa tego łańcucha nastawione są na rozwój inteligencji dziecka.
Nazwa tej metody nasuwa skojarzenia: coś jest przyjemne, coś wyzwala spontaniczność, coś wyzwala radość. Pedagogika ta włącza do nauczania i wychowania metody kreatywne, aktywizujące, pobudzające emocje i wyobraźnię, z przełożeniem ich na takie sytuacje, w których uczestnik grupy może bez lęku rozwijać swoje najlepsze strony. Proponuje zabawy i gry które:
Dzieci w trakcie zabawy pozbywają się stresu i niepewności, stają się otwarci na drugiego człowieka, nabywają poczucia własnej wartości i chęci działania.
Korzyści wynikające z zastosowania metod aktywizujących:
Należy podkreślić, że metody aktywizujące wpływają na podniesienie sprawności intelektualnych dzieci, wyzwalają u nich aktywność, pomysłowość i inwencję twórczą, uczą wzajemnej współpracy, komunikowania się podejmowania nowych wyzwań i odpowiedzialności za wynik własnej pracy i pracy grupy. Korzyści wynikające ze stosowania metod aktywizujących są ta wielkie, że metody te powinny stanowić podstawę w procesie kształcenia i wychowania.
Referat opracowały:
Barbara Burczak
Barbara Kuszneruk
Literatura :
ROLA RODZINY W WYCHOWANIU DO CZASU WOLNEGO.
Od samego początku procesu wychowania dziecko powinno być poddawane wielostronnemu oddziaływaniu, w tym także przyuczane do spędzania wolnego czasu. Umiejętność zapewnienia dziecku racjonalnego wypoczynku z jednej strony, a warunków dla rozwoju zainteresowań z drugiej – to ważne i niełatwe zadanie rodziców. To właśnie oni najlepiej znają swoje dziecko, są z nim od pierwszych chwil życia i ponoszą odpowiedzialność za jego wychowanie. Wiadomo, że nie wychowują sami i nie mogliby tego dobrze zrobić bez przedszkola, szkoły oraz szeregu placówek i instytucji powołanych do współdziałania w tej dziedzinie. Ale w najważniejszym miejscu życia dziecka nadal znajduje się rodzina. To właśnie rodzina kieruje procesem poznania przez dziecko świata przyrody, kultury i sztuki. Wspomaga proces rozumienia choćby podstawowych zjawisk i faktów, uczy rozumienia norm i na ile to możliwe ich wartościowania. Styl, atmosfera życia w rodzinie decydują też o tym, jak dziecko, a później młody człowiek wykorzystuje zasób zdobywanych doświadczeń, jak kształtują się jego ideały i uczucia. Rodzina nie tylko przekazuje nowe wzory kulturowe, wpływa na wybór i akceptację wartości, ale również tworzy styl korzystania z czasu wolnego. Odpowiednie powiązanie aktywności społecznej z rozrywką może doprowadzić do rozwijania własnych uzdolnień i zainteresowań, do większej swobody wyboru odpowiedniego stylu życia. Aby jednak możliwości te były należycie wykorzystane - konieczne jest ukierunkowanie czasu wolnego dzieci. Dlatego też współczesna rodzina powinna umieć spełniać rolę animatora czasu wolnego – przez odpowiednią inspirację, prezentację różnych możliwości wykorzystania czasu wolnego. Czas spędzony z dzieckiem na spacerze, wycieczce czy rozmowie zacieśnia więzi rodzinne, niesie ze sobą wiele niezaprzeczalnych wartości. Zaciera różnice wiekowe, tworzy układ o charakterze partnerskim. Stwarza też możliwości budowy rodzicielskiego autorytetu, zaspokaja potrzebę przebywania ze sobą rodziców i dzieci.
Opieka nad dziećmi w czasie wolnym polega nie tylko na tym, aby dzieci się nie nudziły, wybierały podsuwane im atrakcyjne propozycje i spędzały czas w sposób zorganizowany, ale na tym, aby treść i forma czasu wolnego prowadziła do kształtowania się potrzebnych cech charakteru, postaw, do ogólnego rozwoju dziecka.
Rodzina spełnia w naszych warunkach życia społecznego i kulturalnego w stosunku do dziecka rolę katalizatora, niwelatora wstrząsów i trudności przystosowawczych. Powinna być przedstawicielem kultury środowiska, w którym żyje dziecko, powinna stanowić bazę, z której mogłoby ono wchodzić w świat bardziej bezosobowy poza domem. Rodzice poprzez właściwy sposób spędzania wolnego czasu, a więc różnorodne formy i treści, jakimi go wypełniają, a także czynną postawą i przekonanie o konieczności wartościowego spożytkowania tego czasu przygotowują dzieci do kulturalnego wykorzystania go w przyszłości.
Opracowały: B. Burczak
B. Kuszneruk
Literatura: